Historia w kamieniu wyryta. Odkrywamy dziedzictwo wokół nas.
Projekt edukacyjno-kulturalny dla dzieci i młodzieży
Celem zadania była edukacja patriotyczna dzieci oraz młodzieży poprzez pogłębienie wiedzy na temat zabytków upamiętniających ważne wydarzenia historyczne oraz gromadzenie informacji n/t postaci historycznych, których działalność miała znaczący wpływ na dzieje miasta itp. Chcemy w naszych odbiorcach wzmocnić szacunek dla kraju ojczystego, jego dziedzictwa, tego, co polskie- naszego języka, kultury, tradycji oraz historii, do naszej ziemi. A edukacja ta ma opierać się na samodzielności, aktywności i twórczości własnej dzieci i młodzieży. Dlatego podstawą tego projektu był KONKURS realizowany w trzech kategoriach:
- historia zatrzymana w obiektywie- w kategorii tej oceniane były prace uczniowskie (fotografie z tytułem i krótkim opisem) - zdjęcia obiektów, pomników, miejsc pamięci Warszawy, miejsc związanych z wielkimi Polakami itp., które upamiętniają najważniejsze momenty w dziejach naszego kraju. Zdjęcia miały w sposób niekonwencjonalny prezentować wydarzenia historyczne na tle piękna naszej ziemi, oddawać klimat i nastrój prezentowanych wydarzeń. Prace konkursowe miały wywoływać pozytywne skojarzenia ze spuścizną historyczną naszego kraju.
- tekst literacki dotyczący wydarzenia historycznego i związanego z tym wydarzeniem miejsca, bądź postaci historycznej, odgrywającej znaczącą rolę w historii stolicy (maks. 7 stron maszynopisu)
– w kategorii tej oceniana była zarówno wiedza ucznia o opisywanym zdarzeniu/postaci, jak również samodzielność autora i kultura języka. Ważne było, by praca dotycząca wybitnej postaci, nie była jedynie przedstawieniem jej życiorysu, ale by autor pracy potrafił wykazać, dlaczego prezentowana postać może być uznawana za autorytet. Jury b brało pod uwagę następujące kryteria oceny prac: - zgodność z celem i tematyką konkursu, - zawartość merytoryczną i warsztatową pracy, - wartość dydaktyczną, wychowawczą, metodyczną, - pomysłowość, ekspresję i oryginalność, - walory poznawcze, użytkowe, promocyjne pracy.
- literacko-plastyczna "mapa miejsc patriotycznych w stolicy"– w kategorii tej oceniana była inwencja twórcza oraz orientacja w zakresie prezentowanego tematu, szlakiem którego prowadził nas autor pracy; Tekst mogły stanowić opisy miejsc, poezja autorska bądź odpowiednio dobrane cytaty z literatury polskiej.
* Ze względu na dostosowanie poziomu trudności zadań do wieku dzieci zgłaszających się do konkursu, w ramach kategorii pierwszej i drugiej dopuszczane były PRACE PLASTYCZNE przedstawiające obiekty, pomniki, symbole, miejsca pamięci lub postaci wiążące się z historią Warszawy oraz upamiętniające najważniejsze momenty dziejowe naszego kraju.
Prace w każdej z kategorii oceniało jury w składzie 3-osobowym, składające się z historyków, historyków sztuki, polonistów i dziennikarzy.
NAGRODY: albumy dotyczące dziedzictwa narodowego, nagrody książkowe.
Dodatkowo, w ramach projektu wydany został CD-ROM- przewodnik pt. ,,Warszawskie miejsca pamięci” – publikacja, która zawierająca m. in. wyróżnione prace konkursowe, jak również materiały związane z tematem (zdjęcia, artykuły, przedstawienie sylwetek wybitnych Polaków itp.).
A oto wyniki konkursu:
Wpłynęło 39 prac konkursowych. Nagrodzone zostały:
LITERACKO –PLASTYCZNA MAPA MIEJSC PAMIĘCI W STOLICY
I MIEJSCE – JULIA SMOLEŃSKA II MIEJSCE – AGNIESZKA NAŁĘCZ
TEKST LITERACKI
II MIEJSCE - PAWEŁ DULANOWSKI
HISTORIA ZATRZYMANA W OBIEKTYWIE (praca plastyczna)
I MIEJSCE (ex aequo) – ZOFIA KOSOWSKA (symbol) / IZABELA KOZIEŁ (miejsce) II MIEJSCE – MARTA KURZYŃSKA (miejsce) III MIEJSCE (ex aequo) – ALEKSANDRA BARYŁA (pomnik) / ZUZANNA WÓJTOWICZ (pomnik)
WYRÓŻNIENIA
EWELINA KOŁODZIEJEK (miejsce) PATRYCJA KARBOWNIK (pomnik) MAŁGORZATA KIERSZKA (legenda) WERONIKA WĄSOWSKA (miejsce
Zobacz: GALERIĘ PRAC KONKURSOWYCH
Projekt realizowany przy współpracy finansowej MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

|