W 2009 roku zaprosiliśmy młodzież gimnazjalną i ponadgimnazjalną oraz kadrę pedagogiczną warszawskich szkół niepublicznych do udziału w innowacyjnym projekcie edukacyjnym i wychowawczym polegającym na udziale w cyklu warsztatów na temat uczuć
i relacji damsko-męskich.
Młodzieży zaproponowaliśmy udział w bloku warsztatów "Kiedy Mars poznał Wenus" (5x2h), na których były poruszane następujące zagadnienia:
1. Z natury inni - znajomość i akceptacja odmienności biologicznej i emocjonalnej kobiet i mężczyzn, szanowanie swoich odrębności. Wyobrażenia, stereotypy, wzorce, role. Przezwyciężanie wzajemnych uprzedzeń. 2. Znajdowanie punktów wspólnych - potrzeby, marzenia, wzajemne wsparcie w życiowych celach, budowanie i utrzymywanie relacji, budowanie więzi międzyludzkiej. 3. Uczucia - świadomość, kontrola, wyrażanie i okazywanie. 4. Słownik wzajemnego porozumiewania - konflikty, komunikacja, zrozumienie. 5. Dojrzała seksualność - znajomość natury, odpowiedzialność, rodzina, relacja.
Dorosłym (nauczyciele i rodzice) zaproponowaliśmy udział w jednodniowym warsztacie (10h) p. t. "Jak pomóc nastolatkowi w procesie dojrzewania", na którym były poruszane następujące zagadnienia:
- Rozwój psychoseksualny i psychospołeczny młodzieży,
- Role i zadania wychowawców i rodziców w rozwoju psychoseksualnym i psychospołecznym młodzieży,
- Typowe problemy i pytania młodzieży z dziedziny uczuciowości,
- Wymiana obserwacji i doświadczeń rodzicielskich i wychowawczych
- Ćwiczenie zachowań, reakcji, odpowiedzi w sytuacjach mogących stanowić
trudność w codziennym życiu
Konkurs Uczniowie byli zaproszeni do konkursu, który polegał na napisaniu "Poradnika po zakochaniu" dla rówieśników w dowolnej formie (CD, broszurka, komiks, praca plastyczna itp.). Została wręczona nagroda główna oraz 5 wyróżnień, którymi były książki-poradniki z tematyki relacji damsko-męskich w okresie nastoletnim.
Wydanie płyty CD "Kiedy Mars poznał Wenus - jak być zakochanym i przetrwać" Na zakończenie projektu powstał program multimedialny wydany na CD, na której znajdują się w przystępny i atrakcyjny dla młodzieży sposób przekazane informacje nt.: - uczuć i nastoletnich kłopotów z nimi, - podobieństw i różnic w potrzebach, funkcjonowaniu i wyrażaniu się kobiet i mężczyzn - sztuki porozumiewania się, - typowych pytań i problemów młodzieży wraz z odpowiedziami, a także: - opis realizacji projektu jako "dobrej praktyki" i nagrodzone prace.
Uczestnictwo we wszystkich zajęciach było bezpłatne.
Projekt był realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Miasta Stołecznego Warszawy
|
|
|