SYNDROM DDA: Zespół utrwalonych osobowościowych schematów funkcjonowania psychospołecznego powstałych w dzieciństwie w rodzinie alkoholowej, które utrudniają osobie adekwatny, bezpośredni kontakt z teraźniejszością i powodują psychologiczne zamknięcie się w traumatycznej przeszłości. Powoduje to przeżywanie i interpretowanie aktualnych wydarzeń i relacji przez pryzmat bolesnych doświadczeń z dzieciństwa. Zniekształcenia te nie są przez DDA uświadamiane. Schematy te są destrukcyjne i powodują wiele zaburzeń pacjenta w kontakcie z samym sobą oraz z innymi osobami, szczególnie z tymi, z którymi pacjent jest w bliskich związkach. (Zofia Sobolewska-Mellibruda)
PRZYCZYNY SYNDROMU DDA:
- duża ilość traumatycznych doświadczeń,
- chaos i nieprzewidywalność zdarzeń i zachowań dorosłych,
- stałe napięcie, życie w przewlekłym stresie,
- dominacja cierpienia,
- niezaspokajenie potrzeb i zaniedbania rozwojowe,
- brak oparcia, odrzucenie, opuszczenie,
- zagrożenie i przemoc domowa,
- nadużycia seksualne,
- brak spójnych norm i wartości,
- ogrom wstydu,
- niepełny przebieg procesu rozwoju więzi,
- brak granic,
- lekceważenie i ośmieszanie w wychowaniu,
- życie w tabu, zaprzeczaniu i iluzji,
- izolacja i brak bliskości,
- niemożność dotarcia dziecka do prawdziwej osobowości rodziców, kiedy zadaje im pytania na temat swojej egzystencji.
OBJAWY SYNDROMU DDA:
- krzywda emocjonalna wynikająca z odrzucenia przez rodziców (rodzice byli albo zajęci piciem alkoholu, albo skupieni na piciu partnera, partnerki)
- obarczenie przez rodziców konsekwencjami ich choroby uzależnienia i/lub współuzależnienia.
- zakotwiczenie emocjonalne w relacji z rodzicami w roli dziecka.
- zależność, trudność w separacji,
- problemy w kontakcie ze swoimi uczuciami i potrzebami
- niejasność uczuć i potrzeb, nieadekwatny obraz siebie, niska samoocena i poczucie własnej wartości
- brak świadomości i umiejętności obrony własnych i respektowania cudzych granic;
- chaos pojęciowy zrównujący w sferze przekonań strach z szacunkiem, powodujący trudności w budowaniu relacji z autorytetami;
- wypieranie poczucia krzywdy doznanego w dzieciństwie;
- trudność w budowaniu relacji z innymi (w tym z osobami płci przeciwnej),
- brak jasnych wzorców dotyczących ról związanych z płcią;
- lęk przed bliskością
- wrogość w relacjach,
- nadodpowiedzialność i nadkontrola,
- nieufność i wzmożona kontrola
- potrzeba akceptacji za wszelką cenę
- lęk przed odrzuceniem skojarzony z doświadczeniami z relacji z rodzicami;
- podwyższony poziom lęku,
- zwątpienie w siebie, niskie poczucie własnej wartości,
- poczucie winy, wstydu i strachu,
- zamknięcie w sobie, skrytość,
- pesymizm,
- samotność, izolacja,
- brak równowagi, drażliwość, histeryczność, huśtawki emocjonalne, zalegające uczucia złości, lęku, wstydu, smutku poczucia winy i krzywdy, chroniczne napięcie,
- potrzeba mocnych wrażeń, zachowania ryzykowne (sięganie po substancje zmieniające świadomość, agresja, autoagresja itp.
- czarno-białe spostrzeganie świata
- perfekcjonizm, skłonność do kompulsywnych zachowań, somatyzacje, impulsywne zachowania, zachowania seksualne
- trudności z określaniem celów życiowych utrata sensu życia, utrata energii
- depresje, zaburzenia jedzenia, snu, mowy
Dorosłe Dzieci...
- zgadują co jest normalne;
- mają trudności z przeprowadzeniem swoich zamiarów od początku do końca;
- kłamią, gdy równie dobrze mogłyby powiedzieć prawdę;
- osądzają siebie bezlitośnie;
- mają kłopoty z przeżywaniem radości i z zabawą;
- traktują siebie bardzo poważnie;
- mają trudności z nawiązywaniem bliskich kontaktów;
- przesadnie reagują na zmiany, na które nie mają wpływu;
- bezustannie poszukują potwierdzenia i uznania;
- myślą, że różnią się od wszystkich innych;
- są albo nadmiernie odpowiedzialne albo całkowicie nieodpowiedzialne;
- są niezwykle lojalne, nawet w obliczu dowodów, że druga strona na to nie zasługuje;
- ulegają impulsom;
- czują się winne stając w obronie własnych potrzeb i często ustępują innym;
- czują strach przed ludźmi, a zwłaszcza przed wszelkiego rodzaju władzą i zwierzchnikami;
- czują strach przed cudzym gniewem i awanturami;
- lubią zachowywać się jak ofiary;
- bardzo boją się porzucenia i utraty;
- obawiają się ukazywania swoich uczuć;
- łatwo popadają w uzależnienia albo znajdują uzależnionych partnerów;
- są impulsywne - mają tendencję do zamykania się w raz obranym kierunku działania bez poważnego rozpatrzenia innych możliwości postępowania i prawdopodobnych konsekwencji podjętych działań, ta impulsywność prowadzi DDA do zamieszania, nienawiści do samych siebie i utraty kontroli nad otoczeniem; w dodatku potem zużywają przesadną ilość energii na oczyszczenie sytuacji.
Co pomaga "przetrwać" w rodzinie alkoholowej:
- wsparcie od niepijącego rodzica, brata/siostry, babci, dziadka;
- własne pragnienie ucieczki z ?alkoholowego? kręgu i wybudowanie swojego zdrowszego środowiska;
- uświadomienie sobie, że jedyną osobą na której mogę polegać to ja sam / sama;
- dążenie do odizolowania od uzależnionych rodziców, zdystansowania się od nich;
- wyjazd na studia pozwalający zminimalizować interakcje z rodzicami;
- dążenie do stanięcia na własnych nogach, samodzielnego zarabiania na życie;
- kultywowanie pozytywnych emocji (?uśmiechać się pomimo trudności?);
- dążenie do oderwania się od tego, co dzieje się w rodzinie, angażowanie się w różne działania poza jej obrębem (muzyka, sport, itp.);
- świadomość braku własnej winy za alkoholizm rodziców;
- dążenie do patrzenia z humorem na trudną sytuację rodzinną;
- formowanie swoich życiowych celów, zadań, programów i ich realizacja (np. zdobycie elitarnego wykształcenia, poszerzanie horyzontów, rozwój osobisty);
- chęć do ciekawego życia, pełnego wrażeń, twórczo je wypełniając, itp.
LECZENIE SYNDROMU DDA - CELE PSYCHOTERAPII:
- zamierzony powrót i przepracowanie urazów z dzieciństwa i dorastania oraz możliwych sytuacji rewiktymizacji
- praca nad uwolnieniem od cierpienia, wstydu, leku,
- zaopiekowanie krzywdy, uwolnieniu się od poczucia krzywdy i winy za doznaną krzywdę emocjonalną
- pogłębienie procesu świadomości źródła kryzysów emocjonalnych i mechanizmów funkcjonowania w relacjach współuzależnienia
- pogodzenie się z przeszłością, dzieciństwem, rodzicami;
- odseparowanie od rodziców, budowanie własnej autonomii;
- odbudowanie realnego wizerunku siebie i świata
- zbudowanie fundamentów poczucia własnej wartości i akceptacji siebie takim jakim się jest
- odbudowanie zaufanie do siebie
- odzyskiwanie wewnętrznej mocy poprzez stawianie zdrowych granic,
- opanowanie umiejętności ekspresji emocjonalnej, wyrażania uczuć;
- zamiana nastawienie wobec własnego ciała (praca nad postawą, chodem, podjęcie decyzji o byciu zdrowym);
- nabycie i ugruntowanie umiejętności rozwiązywania osobistych problemów bez?wspomagaczy? typu: alkohol, narkotyki, leki.
- dostarczenie innych niż stosowanie przemocy strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach domowych i społecznych.
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, nie ?uciekając? i nie ?atakując?; kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami, umiejętność ?przetrwania ciosu? (budowa efektywnych strategii radzenia sobie);
- wzrost umiejętność budowania satysfakcjonujących związków emocjonalnych.
- wzięcie odpowiedzialności za własne życie.
- wzrost i ugruntowanie umiejętności wykorzystywania własnych twórczych potencjałów w podejmowaniu aktywności osobistej, społecznej i zawodowej.
- budowanie hierarchii życiowych celów (kim i czym chcę zostać);
- tworzenie konstruktywnych postaw w odniesieniu do sytuacji życiowych, zdarzeń;
- dostarczenie umiejętności psychologicznych i społecznych służących konstruktywnemu i twórczemu rozwojowi ? w ten sposób zapobieganie uzależnieniom, zaburzeniom psychicznym, degradacji społecznej i psychicznej i bezrobociu.
- wybieranie konstruktywnego funkcjonowania w kontaktach z ludźmi w różnych sytuacjach społecznych.
- opanowanie umiejętności wypoczynku.
- otwarcie się na wymiar duchowy
|